ads..

Monday 29 December 2014

Hari ini masih hujan

Asalamualaikum, hari ini masih hujan di bumi allah, benua asia, lebih tepat di benua asia tenggara, negara malaysia, negeri pahang darul makmur, daerah maran, lebih detail lagi di wilayah Jengka, felda Ulu Jempol.

Dalam pukul satu tadi aku pergi ke 'Tongkiat' atau nama rasmi nya Pekan Sungai Jerik yang terletak dalam wilayah jengka. Asal usul sejarah tempat ni banyak jenis cerita yang aku dengar, tapi yang paling aku ingat tempat ni dihadiahkan kepada seorang pemuda cina yang menyelamatkan sultan pahang daripada serangan komunis kat area sini dahulu kala. Tak tahu la kesahihan nya.

Sedang aku nak pergi ke tongkiat untuk tukar tayar motosikal aku, sepanjang jalan dari ulu jempol ke tongkiat, di kiri kanan jalan sudah dinaiki air, cuma air tu tak melimpah lagi je ke atas jalan raya. Hoho, gila babeng la hujan tahun ni, seingat aku masa banjir tahun 2007 dahulu taklah seteruk macam ini, takpa, ujian dari allah, kita kena menghadapinya dengan sabar.

Pesanan aku untuk orang2 yang dilanda banjir, ikutlah arahan macam kat RTM1 uh, jangan main air banjir, berapa ramai dah orang yang dah mati disebabkan banjir kali ni, hmm,...

Chow Sin Chi, salam

No comments:

Post a Comment